Marknadsföring är A och O för alla företag som vill vara framgångsrika. Använder man sig av genomtänkt och effektiv reklam är det större sannolikhet att företaget verkligen når ut till sin målgrupp. Med andra ord kan en välvald profilprodukt som representerar varumärket generera i extremt effektiv varumärkesspridning, men för att detta skall förverkligas måste man lägga ner åtanke bakom produkterna. Skall man exempelvis profilera sin verksamhet på en badmässa är det smart att ge bort badmössor eller badringar med företagets logotyp. De som besöker ett sådant evenemang tycker högst troligt om att bada och uppskattar således att företaget riktat profilprodukten till dem. Tycker mottagaren om produkten så kommer den även att användas flitigt och då uppfylls den maximala marknadsföringseffekten.
Att tänka genom vilken målgrupp man vill nå ut till är av största vikt när man väljer profilprodukter. Är man ett företag som erbjuder tjänster såsom bokföring kan en snygg reklampenna vara uppskattad. Samma bokföringsföretag kan på ett ”barnens dag”-evenemang dela ut ett parti profilprodukter som anpassats för barn eller deras föräldrar, såsom klistermärken eller godis. Man skall helt enkelt använda sin fantasi och ha mottagarens intressen i bakhuvudet för att lyckas med sina profilerade gåvor. Tar man sig tid att faktiskt tänka igenom profilprodukterna är reklamen effektiv och fungerar som en investering för företaget på lång sikt. Kvaliteten skall självfallet alltid vara bra, annars får produkten motsatt effekt.
Profilprodukter behöver dock inte enbart delas ut till potentiella kunder, utan kan med fördel ges bort till företagets personal. Är det fråga om produkter som skall användas internt skall man tänka på att de anställdas arbete skall underlättas när de använder den. Då är det större sannolikhet att de anställda använder profilprodukten såväl på jobbet som utanför. Dessutom är det väldigt uppskattat att få en högkvalitativ produkt, vilket i sin tur bidrar till en bättre atmosfär på arbetsplatsen.