Profilprodukter är en effektiv marknadsföringsmetod när företag vill profilera sitt varumärke. Genom att dela ut produkterna kopplar kunden samman verksamhetens varumärke med de tjänster som företaget i fråga erbjuder. Slagkraftig marknadsföring är i dagsläget av största vikt med tanke på den stora konkurrensen och profilprodukter är ett ypperligt alternativ oberoende vilken form av bolag det är fråga om.
En profilprodukt är med andra ord en produkt som har företagets logotyp eller dylikt på sig. Vilken produkt man väljer att använda sig av är upp till företagaren, men i regel är det vardagliga saker som kunder har nytta av. Självfallet beror även produktvalet på marknadsföringsbudgeten, men det finns garanterat en valmöjlighet som passar alla verksamheters plånböcker. Snygga profilprodukter behöver inte bli någon dyr investering, huvudsaken är att varumärket sprids.
De vanligaste profilprodukterna är perfekta att använda på arbetsplatsen eller att ge bort till kunder. Pennor exempelvis är den äldsta av profilprodukterna och alla har säkerligen i något skede använt sig av en så kallad reklampenna. Det finns dock en bakomliggande orsak till att profilpennorna hänger med år efter år – de är oerhört omtyckta och framförallt resultatgivande.
Förutom de klassiska pennorna kan man exempelvis använda sig av en nyare företeelse såsom USB-minnen. Vill man nå ut till en yngre målgrupp är USB-minnet ett fenomenalt alternativ som uppskattas och används länge. Muggar å andra sidan är en mer traditionell profilprodukt, men istället för att delas ut till kunder är det vanligt att profilmuggar delas ut mellan företag. Slutligen tåls kläder som används i profileringssyfte att nämnas. Företag brukar inte dela ut profilkläder, utan personalen använder dem istället själva för att visa utåt vilken verksamhet de representerar. Gällande klädernas design är det enbart fantasin som sätter gränser och ämnar man dela ut t-shirts är utformningen oerhört viktig för att kunden faktiskt skall vilja använda den.