Som företagare kan man trycka sin logotyp på i stort sett vilken produkt som helst, dock gäller det att vara taktisk när det väl är dags att göra en beställning. Genom att välja profilprodukter som är anpassade efter säsongen ger man mottagarna en produkt som kan användas genast, samtidigt som det ger ett väldigt gott första intryck av varumärket. På hösten exempelvis är det perfekt att dela ut paraplyer, vantar eller temuggar som passar för den ruggiga säsongen. Den som mottar en säsongsanpassad profilprodukt kommer garanterat bli imponerad och förknippa varumärket med något positivt.
Är det fråga om sommar kan det vara lämpligt att dela ut solglasögon med ett stilrent tryck på bågen. Solglasögon är en tacksam produkt i marknadsföringssyfte eftersom de sannolikt används flitigt av mottagaren eller så passas de vidare till någon annan som vill ha dem. Det kan visserligen bli dyrt att använda solglasögon som profilprodukt, men genom att verkligen satsa på stilrena och hållbara bågar ökar chansen för att de används. Man behöver heller inte beställa ett lika stort parti som man gör med exempelvis pennor.
Under vinterhalvåret är de populäraste profilprodukterna mössor, vantar och isskrapor. Speciellt isskrapan har visat sig vara en storfavorit bland företagare och enligt undersökningar tycker faktiskt konsumenter att det är reklam-isskraporna som håller bäst. När vintern sedan närmar sig sitt slut och våren står i antågande kan man istället använda kepsar, sjalar eller t-shirts som säsongsanpassade profilprodukter.
Slutligen är det företagaren som beslutar hur den specifika verksamhetens profilprodukter skall se ut, men anpassar man sig efter de svenska säsongerna kommer mottagaren definitivt bli riktigt glad. Konsumenten känner att företaget lagt extra omtanke bakom produkten och kommer associera deras tjänster med uppskattning. Har man svårt att själv komma på en passande produkt för säsongen kan man ta kontakt med en etablerad reklambyrå eller leverantör.